Lang niet alle freelancers denken vooraf goed na over de bedrijven waar ze zouden willen werken. De praktijk is vaak dat je van klus naar klus rolt, zonder dat er een heel gericht plan achter zit. Nu ken ik weinig freelancers die vanuit een heel gestructureerd plan opdrachten najagen, maar het kan geen kwaad na te denken over welk bedrijf bij je past. Waar zou je willen werken?

Vanuit je arbeidsverleden heb je waarschijnlijk al een goed beeld bij welke bedrijven je het prettig vond werken en waar niet. Je kan voor jezelf nagaan wat de overeenkomsten zijn van de bedrijven waar je je prettig hebt gevoeld en waar je je minder prettig hebt gevoeld. Op basis van die kenmerken kan je kijken welke bedrijven daar aan voldoen.

Bedrijfskenmerken zijn vaak bepalend voor de voorkeur. Bijvoorbeeld bedrijfsgrootte: vind je het fijn om in een groot bedrijf te werken waar veel mogelijkheden liggen maar waar je impact op de beslissingen wellicht wat minder groot zijn? Of heb je liever een kleiner bedrijf waar je waarschijnlijk meer impact hebt, maar waar de zaken mogelijk wat minder strak geregeld zijn?

Ben jij iemand die goed gedijt in een internationale omgeving of heb je liever een Nederlandse bedrijfscultuur? Vind je het interessant om je internationaal te ontwikkelen? Of schrikt dat je juist af? In Nederland heb je een enorme keuze aan internationale bedrijven. De bekende corporates natuurlijk, maar ook veel kleine specialistische bedrijven. Ook binnen marktonderzoeksbureaus die in Nederland opereren heb je nationaal en internationaal oriënterende bedrijven. Wil je weten wat de verschillende aandachtsgebieden van de bureaus zijn? Neem dan contact met ons op, wij weten uit ervaring welke focus de verschillende bureaus hebben.

Ook de leeftijd van een bedrijf is een factor is vaak van invloed op de bedrijfscultuur en daarmee of het bij je past of niet. Bij bedrijven met een lange historie kan je doorgaans profiteren van veel kennis die het bedrijf heeft opgebouwd en rijke tradities. Deze bedrijven bogen vaak ook op een sterke visie. Tegelijkertijd zitten bedrijfsculturen vaak ingeslepen in de organisatie wat het lastig maakt veranderingen door te voeren. Bij hele jonge bedrijven zal je meer op je ondernemerstalenten worden aangesproken. Daar is nog lang niet alles vastgelegd en kan je mogelijk mede bepalend zijn voor de richting die het bedrijf op gaat. Maar wees er op voorbereid dat lang niet alles gestroomlijnd gaat bij jonge organisaties.

Natuurlijk is ook de sector zeer bepalend. Wanneer je voor een marktonderzoeksbureau hebt gewerkt, ben je waarschijnlijk met verschillende sectoren in aanraking gekomen. Vaak krijg je door de samenwerking met opdrachtgevers al een goed gevoel bij de dynamiek van de sector en hoe bedrijven daarin opereren. Voor welke klant(groep)en heb je prettig gewerkt en voor welke niet? Waar lag dat aan?

Weet je al wat bij je past? Of ontbreekt bij jou de ervaring bij sommige type bedrijven? Het kan geen kwaad die ervaring eens op te doen. Wanneer je voor jezelf weet waar je voorkeuren liggen en waar niet, kan je gericht naar opdrachten op zoek. Wees hier ook actief mee zo lang je nog goed aan je opdrachten komt. Want dan heb je in mindere tijden sneller zicht op een leuke rol.

Gerelateerde berichten