Over de cursus
Marktonderzoek is vaak maatwerk. Voor elk type klantvraag zijn er verschillende methodes om deze te beantwoorden. Voor elke methode zijn er “voors” en “tegens” om deze te kiezen. Als je die keuze hebt gemaakt, zijn er ook nog binnen deze methodes vele smaken te kiezen. In deze training leer je welke keuzes er allemaal zijn en wat de beste keuzes zijn in specifieke situaties. Vervolgens leer je hoe je vervolgens de opzet concretiseert. Eerst aan de hand van richtlijnen, vervolgens pas je die in de praktijk toe en krijg je feedback op de door jou gemaakte keuzes. Zo krijg je meer vertrouwen bij het kiezen van de aanpak en het concretiseren daarvan.
Verdere specificaties:
Wat kun je verwachten:
We starten deze training met een helder overzicht van de belangrijkste methodes die er binnen marktonderzoek zijn. Vervolgens nemen we je wat dieper mee in de mogelijkheden binnen deze methodes. Vanuit dit totaaloverzicht leer je waar keuzes van afhangen. Denk daarbij aan de inhoud van de klantvraag, exploratief versus toetsend, het beschikbare budget, de gewenste doorlooptijd, de doelgroep, de mogelijkheden die een bureau heeft, aansluiting bij eerder uitgevoerd onderzoek, de wensen van jouw opdrachtgever en verdiepende analyses die nodig zijn.
Vervolgens leer je hoe je nu concreet de opzet bepaalt: hoe krijg je de gewenste diepgang, wat is een goede verdeling van respondenten, welke aantallen zijn nodig, welke rapportagevorm past het best, etc. En dan ga je zelf met verschillende concrete klantvragen aan de slag en werkt de opzet uit. Wij bekijken deze opzet en stellen (kritische) vragen zodat jij leert hoe hier ook in de praktijk mee omgegaan wordt. Natuurlijk ontvang je ook onze persoonlijke feedback over jouw gekozen aanpak en hoe je dit beargumenteert
Programma:
Les 1: Welke mogelijkheden zijn er?
– Kwalitatief onderzoek
– Kwantitatief onderzoek
– Klantpanel / communities
– Marktdata / data analyse
– Desk research
– Passief meten (o.a. etnografisch, neuro, eyetracking, media tracking etc)
– Sensorisch onderzoek
– Conjunct meten
Les 2: Varianten binnen onderzoeksvormen
Les 3: Waar keuzes vanaf hangen
Les 4: Concreet de opzet per methode inrichten
Les 5: En nu… zelf aan de slag!
Wat je weet als je deze module hebt gevolgd:
Na het volgen van deze training maak je gefundeerde keuzes in je aanpak. Je weet welke mogelijkheden er per type klantvraag zijn en welke keuzes je daarin kan maken. Je kan in hoofdlijnen een opzet bepalen waarin je het aantal respondenten, de interview duur, analyses en rapportage vorm goed kan onderbouwen.