Meer succes behalen
In deze online cursus leren marktonderzoekers die commercieel actief zijn hoe ze de meeste kans maken om marktonderzoek te verkopen. Zowel als het gaat om bestaande voorstellen als nieuwe initiatieven. We starten daarom met het bepalen van de doelgroep en het vinden van hun uitdagingen. Vervolgens gaan we in op hoe jij jezelf inhoudelijk kan profileren. Daarna behandelen we elke mogelijke fases in een verkooptraject. Hoe voer je een goed verkoopgesprek, hoe zet je de klantbehoefte om naar een goed voorstel, hoe zorg je ervoor dat jouw voorstel tot een opdracht leidt en tot slot hoe je van éénmalige klanten terugkerende klanten maakt.
Verdere specificaties:
Wat kun je verwachten:
Je leert alle ins en outs van de verschillende fases in het verkoopproces. Allereerst leer je goed na te denken wie je doelgroep is en hoe je deze het best bereikt en aanspreekt. Vervolgens leer je hoe je een potentiële klant overtuigt een gesprek met je aan te gaan en hoe je dat gesprek vervolgens voert. Als je dat gesprek hebt gevoerd, is het tijd om een voorstel te maken. Je leert hoe je dat voorstel zo goed mogelijk laat aansluiten bij de behoeften van (de beslisser van) je opdrachtgever. Je leert wat de do’s en dont’s zijn van een goed voorstel en past deze met oefeningen in de praktijk toe. Dan breekt de afstemmings- en beslisfase aan: Hoe zorg je ervoor dat je in deze fase de kans op succes maximaliseert?
Tot slot wil je natuurlijk dat jouw nieuwe klant een terugkerende klant wordt. Dat begint natuurlijk bij het goed uitvoeren van je werk, maar er zijn ook vele andere manieren waarop je de binding met je klanten kan versterken. Natuurlijk breng je het geleerde ook direct in de praktijk en hebben we 2 “terugkeersessies” waarin we bespreken hoe je de inzichten in de afgelopen periode hebt toegepast en waar verbeterpunten liggen.
Deze module bestaat uit:
5 modules, bestaande uit 4-5 lessen per module, inclusief toetsvragen en opdrachten (die door docent MI Academy wordt nagekeken). De volgende modules / lessen komen aan bod:
1. Hoe haal je meer leads binnen:
- Bepaal je doelgroep
- Stel vast met welke uitdagingen je doelgroep te maken heeft
- Hoe wil jij jezelf inhoudelijk profileren
- Het kiezen van de juiste kanalen
- Jouw marketingstrategie
2. Hoe voer je een goed verkoopgesprek
- Het omzetten van een concrete kans naar een lead
- Doelen vooraf bepalen
- Inleven in jouw klant
- Het stellen van de juiste vragen
3. Van klantbehoefte naar een goed voorstel
- Wie is de beslisser
- De beste vorm voor jouw voorstel
- De inhoudelijke invulling van jouw voorstel
- Do’s en Don’ts voor een goed voorstel
4. Jouw voorstel omzetten naar het binnenhalen van een opdracht
- Goede afspraken maken over het beslisproces
- Koopsignalen, tegenwerpingen en hoe daarmee om te gaan
5. Van eenmalige klant tot terugkerende klant
- Waarom terugkerende klanten waardevol zijn
- Je tijdens het traject aan de afspraken houden
- Opvolging na de samenwerking
- Attent zijn en blijven
- Het aanscherpen van jouw marketingplan
Wat je weet als je deze module hebt gevolgd:
Na het volgen van deze cursus ben je beter in staat marktonderzoek te verkopen. Of het nu om een los project gaat of om een eigen initiatief. Je leert denken vanuit jouw doelgroep en daarnaar te handelen. Omdat de cursus op elke fase van het verkooptraject in gaat, leer je ook over de gehele linie klantgerichter denken. Je leert dat interacties met klanten in alle fases van het voorstel- en onderzoeksproces kunnen leiden tot een intensievere band en daardoor dus meer verkopen.