Ik deel maar wat graag hoe mooi het is om je carrière bij een marktonderzoeksbureau te starten. Het biedt je zoveel kennis en mogelijkheden voor in latere fases van je carrière, dat ik iedereen met een ambitie binnen zakelijke dienstverlening aanraad om je carrière als marktonderzoeker te beginnen. Maar er komt wel veel op je af wanneer je als marktonderzoeker start. Ik had zelf geen flauw idee en wist eigenlijk nauwelijks wat het vak inhield. Maar ik was hierin niet de enige: veel starters binnen marktonderzoek hebben een beperkt beeld van wat werken voor een marktonderzoeksbureau concreet inhoudt. En daardoor kan het begin van je carrière pittig zijn.

 

De evaluatie: doe inspiratie op via onze podcast

Hoe mooi is het dan om iemand te spreken die jonge marktonderzoekers coacht en juist hierbij helpt. Ik heb een podcast opgenomen met Eva van den Heijkant. Zij heeft voor een langdurige periode binnen marktonderzoek gewerkt en is nu actief als coach binnen haar eigen bedrijf ‘de evaluatie’. Eva werkt zowel met startende als met meer gevorderde marktonderzoekers en heeft een heel duidelijk beeld van hoe carrières zich ontwikkelen. Welke valkuilen er zijn, welke mogelijkheden er liggen en wat het vak je kan brengen. Samen met mijn eigen persoonlijke ervaringen deel ik die inzichten via deze blog.

Marktonderzoek is niet alleen onderzoek doen

Wat houdt het werken als marktonderzoeker in? Ik stel deze vraag regelmatig aan studenten en dan blijkt dat de werkelijkheid sterk afwijkt van het beeld dat ze hebben. Ja, je voert marktonderzoek uit en dat is een belangrijk onderdeel van je rol. Maar alle interacties die je hebt met klanten en collega’s, deadlines waar je mee te maken hebt, advies dat je moet geven, creatieve oplossingen die je moet zoeken? Daar denken de studenten niet aan. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want die ervaring doe je pas in de praktijk op.

Een sprong in het diepe

Die praktijk is meestal geen gespreid bedje. Er lopen vaak allerlei projecten door elkaar heen, je krijgt te maken met allerlei nieuwe systemen, je leidinggevende heeft maar beperkt de tijd om je goed te begeleiden en tegelijkertijd houden klanten er geen rekening mee dat je pas net bent gestart in je nieuwe rol. Bij elk marktonderzoeksbureau is de context natuurlijk net even anders, maar vaak is dit wel een fase waar je doorheen moet zien te komen.

 

Geen ruimte om fouten te maken

Eva benoemt dit ook mooi in onze podcast: het is een heel veelzijdige baan, die vaak wordt onderschat. Je moet van alles kunnen: projecten managen, klanten managen, strakke deadlines nakomen, data begrijpen… En dan wordt er ook nog eens direct kwaliteit van je verwacht. Ruimte om fouten te maken is er eigenlijk niet. Maar hoe kom je dan toch goed door die eerste fase?



 

Durf te vragen

Natuurlijk moet het werken je in de basis wel goed liggen. Je moet van een beetje druk houden en goed overzicht kunnen houden in alles wat op je afkomt. Wat helpt is het stellen van vragen. Durf te vragen, uiteindelijk wil je zoveel mogelijk leren en kan je niet alles binnen je eerste maanden. Dus je mag je best kwetsbaar opstellen in die eerste fase. Als je geen vragen stelt, weten anderen niet wat je weet (en wat je niet weet). En mensen sneeuwen dan onder. Zeker nu we sinds corona steeds vaker hybride werken waardoor mensen letterlijk minder gezien worden. Dan is het risico dat je te weinig ondersteuning hebt erg groot.

 

Feedback helpt je verder

Vraag regelmatig om feedback. Je hoeft niet alles in je eerste jaar te kunnen. Een goede mail richting een klant sturen bijvoorbeeld: ik weet van mijzelf dat ik daar behoorlijk wat vlieguren voor nodig had voordat ik dat goed kon. Dus laat belangrijke mails ook altijd even checken. Niets zo vervelend van iets dat zwart op wit staat waar je achteraf niet blij mee bent. En als je manager er op dat moment niet is, heb je in de meeste organisaties goede senior collega’s die je hier ook graag bij helpen.

 

Wat wordt dan je vervolgstap?

Als je door de eerste fase heen bent en je het vak steeds beter onder de knie krijgt, is een veelvoorkomende vraag: wat is mijn vervolgstap? Eva tipt in onze podcast om daar vooral je eigen weg in te kiezen. Bij veel organisaties ligt het min of meer vast wat je vervolgstap gaat zijn en groei je bijvoorbeeld door van junior, naar medior, naar senior en dan bijvoorbeeld naar een leidinggevende functie. Maar matcht dat wel met jouw talent en ambities? Durf daarin je eigen weg te kiezen. En denk ook na over bijvoorbeeld andere specialismen of ontwikkelpunten die jij belangrijk vindt. Ontdek waar jij goed in wil worden.

 

Ben jij een goede manager?

Binnen marktonderzoek zie ik veel jonge managers en zelf heb ik ook een team geleid. Ik was toe aan een nieuwe stap in mijn ontwikkeling en vond het mooi om meer verantwoordelijkheid te krijgen via de aansturing van een eigen team. Hoewel ik veel heb geleerd van andere leidinggevenden binnen mijn organisatie en mijn leidinggevende me ook goed steunde, werd ik er niet structureel op gecoacht of getraind. Eva is ook jong als manager in het diepe gegooid en geeft in onze podcast aan dat ze veel mensen spreekt die relatief jong manager zijn geworden. Voor haarzelf was het erg wennen in die rol. Je bent gewend zelf veel te doen in de uitvoering. Maar als manager moet je anderen opleiden, leren loslaten en vertrouwen geven.

“Een “handje vasthouden” kan voor mensen veilig voelen, maar aan de andere kant ook afhankelijk maken. Mensen zelf beslissingen laten nemen in moeilijke situaties is best goed. Mits er maar een vangnet is. Je werkt toch vaak voor belangrijke klanten en je wil geen grote stresssituaties veroorzaken.” – Eva, loopbaancoach bij de Evaluatie

Welke managementstijl past bij jou?

De kans is groot dat jij in je loopbaan met meerdere leidinggevenden te maken hebt gehad. Waarbij elke manager zijn eigen stijl had. Maar wat is dan voor jou een goede managementstijl? Je moet dicht bij jezelf blijven: als het een rol wordt waarin je merkt dat je in die rol te ver van jezelf af komt te staan, dan krijg je daar geen energie van en slaag je vermoedelijk niet in die rol.

Het is wél belangrijk dat je je kunt aanpassen aan de persoon aan wie je leidinggeeft. Niet alle teamleden hebben de voorkeur voor dezelfde managementstijl. Bij de één moet je wat meer loslaten dan bij de ander. Dit wordt ook wel situationeel leiderschap genoemd.

 

Je zit tussen twee vuren in

In een leidinggevende rol zit je vaak ook tussen twee vuren in. Je vertegenwoordigt jouw bedrijf, maar maakt zelf onderdeel uit van het team. De kans is groot dat je beslissingen met je team moet delen die je niet zelf hebt gemaakt. En waar jij je mogelijk zelf ook niet in kan vinden. Als bijvoorbeeld tegenvallende bedrijfsresultaten een salarisstijging niet mogelijk maken, ben jij degene die dat nieuws moet brengen. Of je er nu achter staat of niet. Je hebt ook te maken met de druk van andere afdelingen. Zo had Eva bijvoorbeeld de leiding over een uitvoerend onderzoeksteam en moest ze vaak met de salesmensen onderhandelen of een project wel of niet binnen bepaalde deadlines uitgevoerd kon worden. Aan de ene kant wil je je eigen mensen beschermen, maar aan de andere kant wil je dat jouw bureau zo goed mogelijk voor de dag komt bij klanten. Tegen die druk moet je kunnen wanneer je een management rol ambieert.

 

Is marktonderzoek echt iets voor jou?

Of je nu doorgroeit naar een leidinggevende positie of dat je het fijner vindt om in de luwte te opereren, de vraag die ik je wil voorleggen in deze blog is: is het vak marktonderzoek iets voor jou? Veel marktonderzoekers zijn in het vak gerold. Ik herken dat bij mijzelf, bij veel oud-collega’s en ik spreek veel mensen voor wie hetzelfde geldt: marktonderzoek was niet dé ambitie, maar kwam op mijn pad omdat ik er met mijn studie te maken mee heb gehad en ik het wel interessant vond. Ik zag een leuke vacature van GfK en werd daar aangenomen zonder een heel goed beeld te hebben van wat het inhield. Al snel leer je dat het vakgebied veel meer behelst dan enkel de uitvoering van onderzoek. Eva schetst dit mooi:

“Je ontwikkelt een hele mooie skillset. Je leert hoe met klanten om te gaan, dealines te halen, commerciële vraagstukken op te lossen, advies te geven en hoe inzichten organisaties verder brengen “ – Eva, loopbaancoach bij de Evaluatie

 

Het vak wordt vaak onderschat: aan de ene kant door starters die enorm onder de indruk raken van alles wat het werk inhoudt, aan de andere kant wat je eraan hebt in je verdere carrière. Want dat is veel: je hebt vaak veel verschillende organisaties geholpen met het oplossen van strategische vraagstukken, dat je voor heel veel bedrijven enorm van waarde kan zijn in het vervolg van je carrière. Maar los van mijn enthousiasme, moet het natuurlijk wel een type rol zijn die bij je past. Hou jij van projectdruk, ben jij stressbestendig, vind je het leuk om data door te spitten en ben jij nieuwsgierig aangelegd? Kan jij deze vragen met “ja” beantwoorden en word je enthousiast wat ik verder in deze blog heb gedeeld, dan zou het zomaar eens een match kunnen zijn!

 

Wanneer is het tijd voor een volgende stap?

Wij zien mensen die hun organisatie trouw blijven, wel switchen maar het vak trouw blijven en die het vak helemaal verlaten. Vooral de jongere generaties (Millennials, GenZ) zijn geneigd snel om zich heen te kijken voor nieuwe kansen. Bang om te lang in hetzelfde hokje te blijven hangen.

Natuurlijk moet je daar alert op zijn, maar vaak zien mensen onvoldoende hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen in hun huidige rol of binnen hun organisatie. Niet alleen in methodes, maar ook in andere skills. Bijvoorbeeld het managen van klanten of timemanagement. Eva geeft dat ook aan in de podcast: na 3 jaar heb je echt nog niet alles geleerd en is het de vraag of je in een andere baan net zo’n snelle ontwikkeling kan doormaken. Want als marktonderzoeker krijg je vaak veel vrijheid en veel kansen. Als het type werk bij je past, ben ik ervan overtuigd dat het je een enorme leercurve geeft in de start van je carrière en dat de mogelijkheden daarna talrijk zijn.

 

Overweeg je een carrière(stap) in Marketing Intelligence?

Wil je eens (vrijblijvend) met ons sparren over je carrière, mogelijkheden binnen Marketing Intelligence en vacatures in ons aanbod? Dat doen we graag! We hebben zelf jarenlang gewerkt in Marketing Intelligence rollen en kennen de sector goed, dus kunnen extra goed met je meedenken. Stuur een mail naar ewout@mi-network.nl om een korte online call in te plannen. We leren je graag kennen!

 

Gerelateerde berichten