De moed zakt je in de schoenen. Eén van je teamleden, die net een jaar in dienst is, heeft opgezegd. Een belangrijke reden vanuit het exitgesprek: onvoldoende begeleiding, vooral in de eerste maanden. Dit is niet de eerste keer dat je dit hoort. Je baalt ontzettend. Je wilt nieuwe medewerkers graag een soepele start en een goede onboarding bieden. Maar het is zó druk dat jij en je team hier vaak te weinig tijd voor hebben. En nieuwe medewerkers moeten wel mee op die rijdende trein!
Voor veel organisaties zijn een soepele onboarding en een goed inwerktraject een worsteling. Hoe zorg je dat nieuwe medewerkers snel up & running zijn? En tegelijkertijd dat ze de hulp en begeleiding krijgen die ze nodig hebben? Want er komt veel af op zo’n nieuwe medewerker. Nieuwe collega’s, nieuwe systemen, nieuwe manieren van werken én nieuwe klanten & projecten.
Onderschat niet hoe belangrijk een soepele start en een goed inwerktraject zijn voor nieuwe medewerkers. Het is medebepalend voor hun indruk van de organisatie, hun werkplezier en indirect ook hun intentie om voor je te blijven werken.
Hoe zorg je voor een soepele start op die rijdende trein? Ik deel graag een paar tips ter inspiratie:
1. Koppel een nieuwe medewerker aan één of meerdere ‘buddies’; denk bijvoorbeeld aan een inhoudelijke rol-buddy uit hetzelfde team en/of een bedrijfscultuur-buddy uit een ander team.
2. Organiseer een speurtocht op de eerste werkdag van je nieuwe medewerker. Laat de medewerker via opdrachten bijvoorbeeld het wachtwoord voor de eigen laptop zoeken in het bedrijfspand. Zo laat je nieuwe medewerkers op een ludieke manier kennismaken met hun nieuwe werkomgeving.
3. Maak goed gebruik van digitale oplossingen tijdens de onboarding. Denk aan video-content, een digitale onboarding journey, een onboarding app of e-learning. E-learning is bijvoorbeeld flexibel te volgen en kost bestaande teamleden geen tijd.
Een goede onboarding zien wij als één van de vele personele uitdagingen waar we mee te maken hebben in onze sector. Deze personele uitdagingen zijn de rode draad in wat wij doen. Benieuwd naar andere tips of best practices? We delen ze graag met je!